|
امکانات مدادهاى رنگى از ابتداى اختراع آن، نظر بسیارى از هنرمندان نقاش را به خود جلب نمود. بیشتر تصویرگران و طراحان تبلیغاتى از این ابزار ساده آثار ماندگارى بوجود آوردهاند. روش مدادرنگى مىتواند با روشهاى دیگر مثل آبرنگ، گواش و غیره ترکیب شود. مداد رنگى کاربردهاى بسیار وسیعى دارد. از این ابزار مىتوان براى طرحهاى مقدماتى و یا اثرى با تمام جزئیات بهره برد. این وسیله هم کاربرد طراحى دارد و هم کاربرد نقاشی. استفاده از این تکنیک نیاز به تجربه کافى دارد. بهجز کاغذهاى صیقلی، بقیه کاغذها قابل استفاده در این تکنیک هستند. |
|
گونهاى از مدادهاى رنگی، اصطلاحاً مدادهاى آبرنگى هستند که فضاهایى شبیه به آبرنگ را مىتوان با آنها ایجاد نمود. در این روش با کمک قلممو و آب اثر مداد رنگى محو مىشود و سبک و سیاق آبرنگ دیده مىشود ولى ردّ مداد رنگى همچنان بهچشم مىخورد. |
در نقاشى با مداد رنگى مىتوان شیوههاى متنوعى بهکار برد؛ از جمله شیوه? خطی، سایهپرداز، شیوه? خراش و ... معمولاً از شیوه? خطى و سایهپردازى بیشتر استفاده مىشود. |
|
در این شیوه از مدادهاى شمعى که از موم یا سایر مواد قابل ذوب به همراه مواد رنگى ساخته مىشود، استفاده مىشود. چسبندگى این رنگماده روى کاغذ به مراتب بهتر از پاستل مىباشد. |
|
|
تکنیکهاى رایج در نقاشى دیوارى به دو بخش تقسیم مىشود: نقاشى فرسک و نقاشى خشک. در تکنیک فرسک رنگ روى لایه تازه و خیس بکار مىرود. کلیه? روشهاى دیگر نقاشى دیوارى که داراى چنین حالتى نباشند، تحت عنوان نقاشى خشک قرار مىگیرند. تکنیکهاى خشک براى فضاهاى داخلى بهکار مىروند. چون مقاومت کافى در مقابل تغییرات جوى ندارند. |
|
در فرسک مدت زمانى که نقاش مىتواند روى یک کار صرف کند محدود است. یکى از دلایلى که باعث شده فرسک کاربرد وسیعى نداشته باشد همین مانع است. ایتالیا بهترین و باارزشترین فرسکها را در خود جاى داده است. امروزه در ایتالیا تنها نقاشان متعلق به نسل گذشته با این شکل از هنر آشنا هستند. |
در فرسک مواد رنگ با آب بهصورت خمیر در مىآید، سپس رقیق مىشود تا آماده? استفاده شود. لایه? بیرونى که در واقع سطح کار است، ذرات رنگى را به هم مىچسباند و آهک آن را در خود حل مىکند و آنقدر سخت مىشود که بدون ویران ساختن سطح نگاهدارنده نمىتوان آن را از بین برد. سطح از لایه آهکى تشکیل شده است. تمام آهکها مناسب براى نقاشى دیوارى نیستند. تنها آهک سفید است که همه خواص لازم را براى این کار دارد. البته آهکهاى دولومىتیک و کلوخ آهکِ آبى بد نیستند. |
کیفیت اندود فرسک در مرحله? اول به نوع مواد و انتخاب آنها و در مرحله? بعد به آهک و ماسه و نسبت این دو بستگى دارد. |
نقاشى فرسک به مقدار رنگ کمى نیاز دارد و باید رنگهایى را بکار برد که بالاترین قابلیت، ثبات نور و رنگ را داشته باشند. و این رنگها باید فاقد سنگ گچ و نمک محلول باشند. در مرحله? انتقال طرح به روى دیوار دو روش وجود دارد. در روش اول طرح روى مقواى کارتن منتقل شود و بعد در روى تمام خطوط طرح با وسیلهاى نوکتیز سوراخهاى ریزى ایجاد شود. سپس کارتن با استفاده از تختههاى باریک به دیوار نصب شود. کیسهاى حاوى دوده تهیه و با مالیدن یا زدن این کیسه روى سوراخها اثر روى دیوار منتقل مىگردد. |
در روش دیگر کارتن را روى ملاط تازه نصب مىکنند و تمام خطوط طرح توسط انتهاى دسته? گِرد قلممو با فشار از روى کارتن مشخص مىشود. |
نقاشى فرسک قابلیتهاى تکنیکى وسیعى دارد. |
|
کلاژ شیوهاى است که در آن مصالح مختلفى از قبیل مقوا، بریده روزنامه، پارچه، عکس، اشیاء و ... روى سطح بوم یا هر زمینه? دیگر چسبانده مىشود و یک ترکیببندى ایجاد مىکند. به این ترتیب گاه روى زمینه? نقاشى شده قرار مىگیرد و آن را تکمیل مىکند و گاه به تنهایى بکار مىرود. نقاشان کوبیست و بعد دیگران این شیوه را بکار مىبردند. |
|
|
تمپرا شیوهاى است قدیمى در نقاشى که در آن ماده رنگى با مادهاى ژلاتینى که معمولاً زرده تخممرغ یا زرده و سفیده است با آب مخلوط مىشود و روى زمینه? آماده شده بکار مىرفت در این شیوه رنگها بعد از خشک شدن روشنتر مىشوند. |
|
امروزه رنگهاى تمپرا در بازار عرضه مىشوند. این نوع نقاشى اگر بهدرستى انجام شود، بسیار پایدار است. |
|
این نوع نقاشى از زمانهاى گذشته با شیوههاى مختلف در هنرهاى مردمى بیشتر کشورها بکار رفته است. تاریخچه این نوع نقاشى در ایران به عهد صفویان باز مىگردد. |
|